Er Email Marketing Fortsatt Relevant?

Hvem har ikke lest gjennom mailen sin og plutselig dukker det opp et irriterende nyhetsbrev som du ikke har noen som helst interesse for. Og ender med at du enten sveiper videre eller flytter den til papirkurven. Men hvor viktig er nyhetsbrevene for bedriftene? Svaret er enkelt. Veldig viktig, vel hvert fall hvis du bruker det riktig. 

Selv med den store suksessen sosiale medier har hatt, så ville nok de fleste trodd at Email Marketing ville bli irrelevant. Likevel så sjekker over 90% av de som har epostkonto e-posten sin minst en gang om dagen. Faktisk så blir det sendt om lag 306 milliarder e-poster hver dag, hvorav 105 av de er markedsføring. Så om e-posten din ikke er uheldig og havner i spam filteret, har du en veldig god sjanse å finne nye kunder gjennom e-post som markedsføringskanal. 

E-post når ut til flere

Globalt er det 4.03 milliarder som bruker e-post, og det er estimert i slutten av 2025 til å være opp mot 4.6 milliarder. Filtrerer vi email-bruken til kun Norge, så er det 9 av 10 voksne nordmenn som bruker email daglig. Med Facebook sin statistikk fra Q2 2020 viser at 3,5 millioner nordmenn har Facebook, hvorav 69% av disse er innom daglig, og bare 13% ukentlig. Selv om vi legger sammen Instagram sine daglige norske brukere på om lag 950.000 med Facebook sine 2,4 millioner så har fortsatt email nesten 500.000 flere brukere daglig.

Hvor mye trafikk gir E-post?/E-post har utrolig bra avkastning.

Ettersom email blir brukt av så mange verden over, hva kan du forvente å få tilbake? 

Det er ikke veldig overraskende at med så mange som bruker email daglig, så vil det være mange fordeler med e-post som en markedsføringskanal. For hver 10kr du bruker på email marketing så er den gjennomsnittlige avkastningen på 380kr og det tilsvarer en gjennomsnittlig ROI på 3800%! Dette avhenger åpenbart av bedriften, hvor mange som har abonnert på nyhetslisten, hva du tilbyr, og om innholdet treffer riktige personer. 

Men hvorfor trodde folk at markedsføring gjennom email ikke var noe for fremtiden når statistikken viser at e-post er en kostnadseffektiv kanal for markedsførere? Det finnes massevis av leverandører som gjør det enkelt for bedrifter å benytte seg av e-post som en markedsføringskanal. Eksempelvis www.campaignmonitor.com eller www.mailchimp.com. Dette gjør det enkelt å lage personlig tilpassede e-postmeldinger for mottakerne som åpner. Du kan skille mellom kjønn, alder, geografisk område også videre. Gjennom å samle kundedata så vil e-postene bli mer og mer personlige, som igjen fører til at lojaliteten og verdien øker over tid, som til slutt vil resultere i økning i salg. 

For eksempel så har en bedrift som selger alle salgs varianter av sko valgt og segmentert de som bor i Norge i et segment og de som bor i Spania i et annet segment, slik at de kan sende ut kampanjer om varme og gode sko til de i Norge om vinterstid og tynne joggesko til de som bor i Spania.

Konverteringsraten for Email Marketing.

Bilde fra Shutterstock Av Red Deer

I følge Barilliance så er konverteringsraten på 1.23%. Det tilsvarer bare litt over 1 salg per 100 epost sendt. Når du leser at 1 av 100 fører til salg så høres ikke det ut som en bra strategi, men la meg forklare litt dypere. 

Hvordan har det seg at du får så bra ROI av email marketing, men så lav konverteringsrate?

En av de store fordelene ved email marketing er at du ikke betaler for klikk og visninger, men du betaler en fast månedlig sum som kun avhenger av størrelsen på abonnentlisten din. 

Du har kanskje opplevd å få en epost etter å ha lagt noe i handlekurven? Eller få en velkomst epost? Disse eksemplene er automatisk sendte eposter som har oppdaget at du har gjort en interaksjon og dermed sender deg en epost for å fange din oppmerksomhet. 

I seg selv så fører velkomst epostene til at folk handler 3.02%, og har nest størst klikkrate av de mest vanlige automatiserte epostene. 

Hva med produkter som bare blir liggende i handlekurven?

Ett stort problem innenfor nettbutikkene er den store andelen av produkter som bli puttet i handlekurven, men blir værende. Via Baymard Institute så er det et gjennomsnitt på 70% som legger varer i handlevognen, men velger å ikke kjøpe. 

Ved å fortsette å sende eposter til de som etterlot varer i handlekurven så vet du at det var en interesse. Kanskje du bare behøver å forbedre epostene som blir sendt. Du kan for eksempel se for deg at en person la et produkt i handlekurven sin, men velger å ikke kjøpe. Det kan være uendelig med faktorer for hvorfor kjøpet ikke ble gjennomført, men eksempelvis for de kundene som er litt usikre, eller ble opptatt i kjøpstidspunktet så kan du genere noen salg. I følge Barilliance så vil dette ha en effekt på konverteringsraten med 8.24% fra epostene som er sendt ut som følge av at en vare ble liggende igjen i handlekurven. 

Det er en ganske stor forskjell fra den vanlige gjennomsnittlige konverteringsraten.

Hvorfor ha en Email Marketing Funnel?

En email marketing funnel, eller salgstrakt, demonstrerer hvordan kundenes bevegelsesmønster er gjennom en salgspresentasjon. 

Men hvorfor trenger man det spør du?

E-post er enormt. Ved å opprette en salgstrakt vil du få en oversikt på hvor langt, eller nær, kunden er å kjøpe produktet eller tjenesten. Eksempelvis så kan du dra nytte av den informasjonen til å igangsette en markedsføringsplan som belyser potensielle kunder basert på kundenes nærhet i forhold til kjøpstidspunktet. 

For å ikke legge til at med epost som markedsføringsplattform så eier du epostlisten(e) dine. Selv om sosiale medier er gode plattformer, så har de ulike algoritmer som er i konstant endring, som fører til at du sitter igjen med ingen kontroll over plattformene deres. 

Enkelt forklart så kan du sende ut mail direkte ut til alle kontaktene på listen din, mens algoritmen til Instagram for eksempel, fremtrer på en måte hvor en liten andel av dine følgere først ser innlegget i feeden. Når den har fått nok oppmerksomhet i form av visninger, likerklikk, eller kommentarer så dukker det opp i feeden til en annen andel av følgerene og repeterer seg. 

Segmentere listen ut ifra brukerens aktiviteter.

Hvis du ønsker å gjøre email marketing på en effektiv måte så må du handle ut ifra den informasjonen som blir registert. Så fort du har fått e-post adressen, har du noen få ting du trenger å adressere. 

Denne personen som du ikke kjenner, en person som vet mer om deg eller din bedrift enn du kjenner dem, du må være sikker på at du umiddelbart er i stand til å imøtekomme deres interesser, overvinne deres nåløye og oppmuntre dem til å faktisk gå inn og gjøre forretninger med deg. 

Hvorfor segmentere?

Se for deg at du får 500 mennesker inn i salgstrakten, og av de 500 er det 20 stykker av dem som faktisk kjøper produktet. For å bruke e-post som en effektiv markedsføringskanal, så må du nå ta disse 20 menneskene ut av «felles-» eller «hoved»-listen, og legge de inn på en ny «kjøper»-liste som er målrettet for dem. Du vil ikke behandle kjøpere på samme fremgangsmåte som du ønsker å behandle de potensielle kundene. Disse menneskene har jo tross alt allerede gjort forretninger med deg, og de er på mange måter verdt mer for deg som bedrift nå. 

Bilde fra Shutterstock av buffaloboy

Men hva med de resterende 480 som ikke har kjøpt noen ting? Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke kommer til å ende opp med å gjøre forretninger med deg, selv om de ikke kjøpte noe. Men kan indikere på at i de ulike sekvensene i salgstrakten så ble ikke deres behov oppfylt, altså det ble ikke identifisert hva den potensielle kunden trenger. 

Hva skal til for at de potensielle kundene velger å kjøpe?

Du trenger å begeistre dem til hvorfor de skal velge å gå inn å gjøre forretninger med deg. Isteden for å bare sende e-post etter e-post og lurer på hvorfor du ikke genererer noe salg. Tror du ikke at hvis du så tilbudet, men du valgte å ikke kjøpe, at du måtte blitt aktivisert eller oppfordret på en annen måte? Jo, nemlig høyere opp i salgstrakten.

Se på det sånn at noen har gjort nok aktivitet til å havne i en seksjon hvor dem får nokså målrettet markedsføring, men du legger merke til at jo mer e-poster du sender jo mindre klikk får du. Ved å flytte disse abonnementene «oppover» i salgstrakten, slik at de får et bredere utvalg, vil da gjøre det lettere for deg som markedsfører å identifisere hva den potensielle kunden trenger.

Hva med spam filteret?

Så klart, når det er noen fordeler, så er det som regel også noen ulemper. To av de viktigeste praktiske utfordringene for e-postmarkedsføring er å kontrollere leveringsevnen og optimalisering. 

Bilde fra Shutterstock av Feng Yu

Leveringsevnen

Med over 300 milliarder sendte e-poster per dag så må internett-leverandører og e-postfirmaer jobbe mot at spam havner i sluttforbrukerens innboks. Når en markedsfører via e-post, er det ikke ønsket å bli identifisert som spam, hvor e-posten enten havner i søppelpost eller at leverandører velger å slette e-posten fordi den er vurdert som spam. 

De nettbaserte e-postleverandørene har innført ulike autentiseringsteknikker kjent som Avsender-ID og domenenøkkel, som skal sikre at e-postavsenderen er den de utgir seg for å være. Leverandørene bruker også tredjeparts tjenester som baserer seg på klager og kvaliteten på e-postene som blir sendt. 

Tjenester som Spam Assassin klarer å skille ut de mailene som inneholder nøkkelord og koder som ofte er gjentatt i spam e-poster. 

Optimalisering

Har du noen gang gått inn på en mail på telefonen og teksten er så stor at du må bla ned for å lese hele ordet, eller at bildet er blokkert? Det å kunne få en e-post til å vises korrekt formatert i ulike e-postlesere, som Hotmail og Yahoo! Mail, på både datamaskiner og telefoner kalles for optimalisering. 

Som nevnt så har du kanskje opplevd å en e-post med blokkerte bilder. Leverandørene blokkerer disse bildene i et forsøk på å forhindre at du får spam-post. Grunnen til at disse bildene er blitt blokkert er fordi at bildet er ikke lastet inn før du har sett mailen, på denne måten kan spammere få et bedre «omdømme» hos de ulike leverandørene, da de ser at brukeren har en interaksjon med avsenderen. 

Så e-poster som bare består av bilder uten tekst, har en mindre sannsynlighet for å være effektiv, kontra en e-post som består av både bilde og tekst. Formatet kan også være forskjellig i ulike e-postlesere, så ulik testing ved ulike leverandører ville gitt utbytte.

– Hva nå?

Det er et vidt spekter på hvordan du kan markedsføre gjennom e-post. Om innholdet består av høy kvalitet som identifiserer hva de potensielle kundene trenger, vil måten kundene blir segmentert i salgstrakten spille inn på hvordan salget utvikler seg over tid.

I et yrke som digital markedsfører så er utviklingen av plattformer konstant. Og tilpasningsevnen må være på plass og skje fort. Men bare fordi det dukker opp nye plattformer, betyr ikke det at tidligere metoder er dødt.

Referanseliste:

5 thoughts on “Er Email Marketing Fortsatt Relevant?”

  1. I just like the helpful information you supply for
    your articles. I’ll bookmark your weblog and check again here regularly.

    I’m quite certain I’ll learn plenty of new stuff right right here!

    Best of luck for the following!

  2. Hei Emil!
    Dette er et fint første innlegg, og jeg liker i tillegg designet på bloggen din! Jeg vil også rose deg for å gi kildekred til bildene du har lånt, i tillegg til at du har referert med hyperlink i løpende tekst – godt jobbet!

    Jeg savner imidlertid en fullstendig kildeliste på bunnen av innlegget, slik at man får en oversikt over hvor du har hentet stoffet ditt fra. Ellers syns jeg dette er en veldig fin start, fortsett slik! 😀

  3. Pingback: Seks digitale markedsføringskanaler som trender i 2021 - Emil Malones

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *