Hva er nytt innenfor digital markedsføring om 5 år?

Digital markedsføring utvikler seg i en rasende fart. Flere og flere bruker digitale kanaler for å nå publikum. Og det handler ikke bare om effektiviteten av digital markedsføring, men også om økende kostnader og kompleksitet som gjør det vanskelig for nye markedsførere å slå i gang. Det er ingen overraskelse så mange markedsførere henvender seg til kunstig intelligens (AI) teknologier som chatbots og virtuelle assistenter for å omgå disse komplikasjonene, integrere med eksisterende strategier, kutte kostnader og maksimere avkastningen.

Er menneskelig kundesupport «utdatert»?

Spesielt chatbots er veldig populære blant markedsførere som en rimelig og effektiv måte å automatisere kundesupport og andre typer enkle interaksjoner på. For eksempel kan en chatbot brukes til å gi grunnleggende informasjon om et produkt eller en tjeneste på selskapets nettside og også samhandle med potensielle kunder som kanskje vil lære mer. Andre roboter utfører mer komplekse oppgaver som å planlegge møter eller gjøre salgshenvendelser.

I følge en ny studie fra Insider planlegger mer enn 80 prosent av markedsførerne å bruke chatbots i sine markedsføringsstrategier det neste året. Dette tallet vil bare fortsette å stige da de fleste chatbots er gratis og kan gi en umiddelbar verdi for et selskap. Faktisk så er ikke to av tre klar over at de har brukt en chatbot.

Chatbots gir bedrifter muligheten til å forbedre interaksjonen med kundene og brukerne. Bedriftene kan for eksempel forsøke å forbedre kundeopplevelsen og merkevarebyggingen med å gi chatboten en personlighet som gjenspeiler seg i selskapets mål og visjon. Dette kan styrke forholdet til kundene og øke merkevarelojaliteten.

Ta vare på kunden uansett når kunden tar kontakt og spar driftskostnader

Chatbots er effektive verktøy for kundesupport. I og med at chatbotene er en digital programvare så har botene har mulighet til å svare på mange kundeforespørsler og spørsmål kunden lurer på gjennom automatiserte prosesser, hele døgnet rundt. Du vil for eksempel slippe å få kunder som blir opprørt og irriterte med kort responstid og opprette en høy ytelse.

For små og mellomstore og nyoppstartede bedrifter kan det være veldig dyrt å ansette kundesupport som skal være til stede døgnet rundt når kunden trenger hjelp.

Kunstig intelligens

Foruten chatbots, er virtuelle assistenter en annen type kunstig intelligens-teknologi som har stort potensial innen digital markedsføring. En virtuell assistent er et automatisert program som etterligner menneskelig samtale ved å samle inn data fra tidligere «opplevelser» og deretter bearbeide og lære seg dataene. Dette kan vi se gode eksempler på med Siri og Alexa som befinner seg hos folks flest idag.

Plattformer som Facebook, Google og Instagram bruker algoritmer for å gi brukerne den best mulige opplevelsen på deres plattform. Algoritmen analyserer brukernes demografi og mye mer. Ved å gjøre dette er plattformene i stand til å skille annonser som passer deg gjennom nåløyet.

I en undersøkelse hos eMarketer kom det frem at utgiftene til verdens digitale annonser var anslått til 273 milliarder dollar. Disse kostnadene kan reduseres ved bruk av AI. Hvordan? Algoritmene til AI teknologien kan klare å oppdage mikro og makro trender. Algoritmen kan dermed ta strategiske beslutninger som å fordele budsjettet til kampanjer, samt hvem målgruppen skal være. Dette kan være et resultat som kan redusere disse 273 milliarder dollarene.

Informasjonskapsler (Cookies)

Det ble tidligere i år annonsert av Google at de ønsker å fjerne tredjeparts-cookies. Cookies gir markedsførere muligheten til å samle data om brukere på din egen side (førsteparts) og på partners nettsider (tredjeparts). Dette er i stor grad måten digitale markedsførere den dag i dag målretter seg.

Cookies Hva er forskjellen?

Førsteparts informasjonskapsler

brukes ofte til å huske pålogginger, handlekurv, sideinnstillinger og lignende på en webside. Informasjonskapselen brukes også til å måle brukerens atferd på et nettsted og kan rapporteres gjennom for eksempel Google Analytics. Førsteparts informasjonskapsler eies av kunden selv.

Tredjeparts informasjonskapsler

brukes til å spore brukeratferd på tvers av nettsteder og for å kategorisere brukeren. Det kan blant annet være å identifisere og kategorisere kjønn, alder og interesser, enten brukeren har vært på kundens nettsted før eller allerede har konvertert. Denne dataen er den som i større og større grad blokkeres.

Men hva har det å si for markedsførere?

Tvinger frem innovasjon

Når en nyttig teknologi blir begrenset, eller fjernes helt, åpner dette nye dører for nye teknologier. Mange ser kanskje på dette som et steg tilbake, men det er i stor grad, etter min mening, lagt opp for innovasjon på slik målretting som tredjeparts-informasjonskapsler gir markedsførere.

Google har ytterligere kommet ut med at de ønsker å måle konverteringer i Chrome direkte, isteden for tredjeparts cookies. Det betyr at når du skal markedsføre vil det gå igjennom nettleseren uten å inkludere brukerdata.

Hva tenker du?

 

 

Kilder:

“EMarketer Releases New Global Media Ad Spending Estimates.” 2018. EMarketer. 2018. https://www.emarketer.com/content/emarketer-total-media-ad-spending-worldwide-will-rise-7-4-in-2018.

“Google Kvitter Seg Med Tredjeparts Cookies – Hva Skjer Da?” 2020. Www.mindshareworld.com. January 30, 2020. https://www.mindshareworld.com/norway/nyheter/google-kvitter-seg-med-third-party-cookies.

“How AI Is Transforming the Future of Digital Marketing | Smart Insights.” 2020. Smart Insights. January 13, 2020. https://www.smartinsights.com/managing-digital-marketing/how-ai-is-transforming-the-future-of-digital-marketing/.

“Https://Kampanje.com/Byraguiden/Byraer/Mindshare-Norway-As-/Cases/Google-Kvitter-Seg-Med-Tredjeparts-Cookies–Hva-Skjer-Da/.” 2020. January 31, 2020.

“Slutten På Tredjeparts Informasjonskapsler, Hva Nå?” 2021. Inviso Media. March 23, 2021. https://invisomedia.no/slutten-pa-tredjeparts-informasjonskaplser-hva-na/.

Leave a Comment

Your email address will not be published.