Få resultater på Snapchat i 2021

Siden Snapchat sin lansering for 10 år siden er deres plattform fortsatt en av de 15 mest brukte sosiale plattformene i verden og i Norge er det den nest største sosiale platformen. Plattformen er ekstremt populær blant yngre. Så hvis målet ditt er å engasjere en yngre demografi, kan Snapchat være en sterk kilde til engasjement. 

Kilde: Digital 2020

Etter å ha lest dette innlegget vil du forstå om Snapchat Ads er riktig strategi for din bedrift, og hvordan du skaper en Snapchat annonse.

Hva er Snapchat Ads?

Snap-annonser er opptil 10 sekunders vertikale videoer som dukker opp når brukere blar mellom deres venners “Stories”. På disse videoene kan brukere sveipe opp for å interagere med annonsen, lenke til et nettsted eller la dem se en lengre video, lese en artikkel eller installere en app. 

Så, hva er fordelene?

Det er et uutnyttet marked. I følge statistikk fra Ipsos har nesten 2.7 millioner nordmenn Snapchat, hvorav 47% av disse bruker Snapchat daglig. Selv om flere andre sosiale plattformer overgår andel i befolkning som bruker sosiale plattformer i verden, ligger Snapchat på en 2. plass, etter Facebook, i Norge. Kanskje bedriften din kan dra nytte av dette? 

Kilde: Ipsos

Snapchat har potensial til å bli en spennende markedsføringskanal for merkevaren din. Ved bruk av Snapchat-data kan du målrette brukere basert på demografiske data, eller du kan målrette dem basert på deres interesser og atferd online og offline. Å importere dine egne data er også en mulighet for å oppnå fordeler i markedsføringen. 

I tillegg lar Snapchat deg velge mellom en rekke kreative formater. Du kan vise frem flere produkter samtidig, automatisere opprettelsen av annonser, og skape bevissthet rundt merkevaren din.

Er Snapchat riktig kanal for din bedrift?

  1. Om du ønsker å målrette deg mot et yngre publikum er 85% av Snapchat brukerene under 30 år i Norge. Hvis dine tjenester eller produkter appellerer til en yngre er Snapchat en perfekt plattform for din bedrift. 
  2. Du ønsker å skille deg ut og vise din merkevares kreative side. Konseptet til Snapchat er at appen skal kommunisere på en uformell og morsom måte. De har en rekke funksjoner som filter, geofilter, stickers og tegnefunksjoner som gjør at brukeren kan være kreativ. 
  3. Gjør brukere som aktivt søker etter deres produkter eller tjenester bevisst med en enkel Ads manager dedikert til Snapchat.
  4. Ved bruk av Snap Audience Match kan du enkelt laste opp kundelister og målrette mot kundene dine. Snapchat gir deg også tilgang på “lookalikes”, slik at du også kan målrette deg mot disse. 
  5. Nå brukere på Snapchat som allerede har besøk nettsiden/nettbutikken din ved bruk av Snap Pixel

Hvordan opprette Snapchat Business

Om du har funnet ut at målgruppen for dine produkter eller tjenester er på Snapchat, kan du følge disse stegene for å opprette en bruker. 

1. Last ned appen

Last ned Snapchat sin gratis app i App Store, eller i Google Play Store

2. Opprett en bruker

Om deres bedrift ennå ikke har en Snapchat bruker, må vi opprette en bruker. Fyll ut alle de obligatoriske feltene.

*Det er ikke mulig å endre brukernavn i ettertid.

3. Tilpass brukeren

Når du har en bruker, tilpasser du brukeren ved å gå inn på Ads Manager. Ads Manager er veldig likt Facebook sin Ads Manager, så om du er kjent med denne vil du kjenne deg igjen. 

Her logger du inn med det brukernavnet og passordet som du opprettet i forrige steg.

Fyll inn bedriftens navn, velg land som bedriften holder til i, og ønsket valuta.

For detaljerte steg se på denne videoen:

4. Begynn markedsføringen

Start med å lage markedsføringskampanjer slik at du når ut til målgruppen din. Design markedsføringskampanjen slik at den passer din bedrifts tema. 

Å opprette en kampanje er veldig enkelt, du kan selv velge om du øsnker å lage kampanjen raskt, eller spesifisere den slik du selv ønsker. Dette gjør du i Ads Manager.

Skjermdump fra Snapchat

Awareness, consideration og conversions

Snapchat baserer seg på bevissthet, vurdering og konvertering og det er på disse tre kategoriene Snapchat lener seg på når du skal opprette en annonse. Årsaken til dette er fordi en kunde vil gå gjennom disse tre fasene før de kjøper.  

Skjermdump fra Snapchat

I bevissthetsfasen lærer kunden om merkevaren eller produktet ditt. Befinner kunden seg i vurderingsfasen lærer kunden seg om hva dere tilbyr og vurderer å gjøre et kjøp. 

Når kunden har foretatt et kjøp, eller en annen form for konvertering som er nyttig og verdifull for bedriften er dette i konverteringsfasen.

Målet er å dra kundene ned i trakten, og det må gjøres ved å målrette markedsføringen. Du må lokalisere hvor kunden er i trakten, og opprette annonser deretter. 

Skulle du være helt ny som bedrift på Snapchat vil du begynne med å behandle kundene etter bevissthetsnivå, og deretter målrette det publikummet som samhandler med bevissthetsannonsen din.

Snap Pixel

Det har lenge vært et kjent problem innenfor digital markedsføring å vite hvilken kilde som skal krediteres. Andre plattformer som Facebook, Goolge, LinkedIn og Twitter tilbyr et lignende verktøy. Et slikt sporingsverktøy er viktig ettersom alle plattfromer kjemper om å vise hvem som skal få kreditt. Dette gjør de for å få en større andel av bedrifters markedsføringsbudsjett.

Snap pixel, på lik linje med brodernavnet Facebook pixel, er en javascript kode som hjelper markedsførere å måle data på tvers av enheter og besøk på nettstedet ditt for kampanjer. Du vil for eksempel kunne se hvor mange som gjorde en konvertering på din nettside fra en annonse på Snapchat, eller du kan målrette annonsering for de som allerede er bevisst og har besøkt nettsiden din.

I følge Snapchat sine egne sider er deres javascript kode best egnet for mål med direkte respons, slik som abonnementer eller produktsalg. 

Det skal også merkes at Pixelen bare vil være i stand til å spore konverteringer for Snap annonser, ikke sponsede linser eller sponsede geofilterkampanjer. 

Bruk en effektiv markedsføringsstrategi

Ved hjelp av Snapchat Insights, som du finner på brukeren i appen, kan du analysere data du har innhentet fra kampanjene dine. 

Bilde lånt fra Hootsuite

Ut ifra dataene du har samlet inn kan du sette opp en strategi som fungerer. Du har muligheten til å spore viktige metrics som vil hjelpe din strategi på snapchat. 

Du vil kunne spore seere, rekkevidde og demografi.

  • Seere: Se hvor mange som ser på deres story per uke og per måned. Du kan også se hvor lang tid brukere bruker på å se på deres story
  • Rekkevidde: Se hvor mange brukere du nådde ut til hver dag. 
  • Demografi: Du kan lese av data for hvor mange gutter og jenter, og hvilken alder disse er i. Til og med hvor disse kommer fra. Bruk denne statistikken for å forstå deres interesse og markedsfør deretter. 

Kilder:

“Advertising on Snapchat.” n.d. For Business Snapchat. Accessed June 8, 2021. https://forbusiness.snapchat.com/advertising.

“Ipsos SoMe-Tracker Q1’21.” 2021. Ipsos. April 21, 2021. https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121.

Olafson, Karin. 2019. “Snapchat for Business: The Ultimate Marketing Guide.” Hootsuite Social Media Management. February 13, 2019. https://blog.hootsuite.com/snapchat-for-business-guide/.

Learn With Shopify. “Snapchat Ads for Beginners: How to Make SnapChat Ads in 2021.” Www.youtube.com, 1 June 2021, www.youtube.com/watch?v=kHkog_rfVG0&t=206s. Accessed 8 June 2021.

“Businesshelp.” Businesshelp.snapchat.com, businesshelp.snapchat.com/s/article/snap-pixel-about?language=en_US. Accessed 8 June 2021.

Peterson, Tim. “Snapchat Rolls out Conversion-Tracking Snap Pixel for Brands to Tie Site Traffic to In-App Ads.” MarTech, 1 Nov. 2017, martech.org/snapchat-rolls-conversion-tracking-snap-pixel-brands-tie-site-traffic-app-ads/. Accessed 8 June 2021.

Leave a Comment

Your email address will not be published.