Case – Amnesty International Norge

Jeg har de siste dagene satt gått igjennom synligheten og kundereisen til Amnesty. I denne casen har jeg basert meg på fakta funnet på deres egen nettside, men også tatt antagelser for å få en komplett oppgave

Rollen du har søkt på er som Markedsføringsspesialist i Amnesty International Norge. Du kan se til denne stillingen for inspirasjon. Tenk at det er denne du har søkt på 🙂 

 

  • Amnesty og digitale kanaler
    1. Beskriv kort hvordan Amnesty benytter seg av digitale kanaler i dag. Kan du identifisere og beskrive kundereisen(e)?
    2. Ser du rom for forbedring eller uutnyttet potensiale?
  • Måling og analyse av trafikk
    1. Hva vil du si er de viktigste digitale målsetningene for Amnesty?
    2. Hva vil du si er viktig å måle/analysere ved hjelp av Google Analytics på Amnesty.no?
  • Organisk søk og SEO
    1. Hvordan vil du karakterisere Amnesty sin synlighet i organisk søk (Google) i dag? (du kan velge å fokusere på ett tema for eksempel)
    2. Kan du gi konkrete eksempler på tiltak innenfor SEO som vil ha en positiv effekt på synligheten til Amnesty.no i organisk søk?

 

Gjør nødvendige antakelser. I presentasjonen vil vi også vektlegge tydelig kommunikasjon, prioriteringsevne, struktur og forberedelser, samt kritisk bruk av eventuelle kilder.

Amnesty International Norge

Amnesty er verdens største menneskerettighetsorganisasjon, og arbeider for frihet, likeverd og rettferdighet for alle mennesker. I Norge har Amnesty omkring 100.000 medlemmer. Amnesty er en organisasjon som er uavhengig og har dermed ikke støtte fra staten. Dette gjør at de selv kan velge saker de ønsker å sette fokus på.

Hvor støter du på Amnesty?

I skrivende stund finner vi Amnesty på de fleste største, og mest populære sosiale mediene der ute. De anvender blant annet facebook, instagram og youtube. Og når disse har i snitt 3,97 millioner brukere på daglig basis, ville det være en «no brainer» og ikke anvende disse kanalene for å nå ut til målgruppen sin.

På disse plattformene deler de hypping om hva de arbeider mot, hva søkelyset burde rettes mot, og hva du som leser kan gjøre for å hjelpe. Amnesty driver et bredt arbeid med ulike problemstillinger, alt fra flyktninger til diskriminering.

De legger frem ekte historier for å formidle et budskap. Det gjør at en historie som fortelles bli mye sterkere og vil med høyere sannsynlighet bringe

På deres facebook-side med over 150.000 følgere, topper tronen av deres følgere. Og støtter nok rapporten fra Ipsos Q1 2021, når 3,4 millioner nordmenn har profil og 69% av disse bruker facebook daglig. Amnesty bruker facebook som et verktøy for og nå ut til de som engasjerer seg. Siden sakene og historiene de deler varierer i stor grad, vil nok også engasjementet variere for hvem som interagerer med innleggene.

Instagram blir brukt mye på samme måte, men jeg oppfatter at innholdet som publiseres på instagram er veldig «brukervennlig», altså lett å forstå og har ofte med illustrasjoner i «slides» på instagram.

Kundereisen

For å gå inn på kundereisen til Amnesty må vi forstå hvor de interagerer med kundene. Vi deler ofte opp i interesse, valg og verdi. Slik jeg forstår det har Amnesty flere måter og nå konverteringer på, enten det er annonsering, donasjoner eller vekke interessen i form av å signere en aksjon.

Interesse

Du har kanskje fått med deg ulike pop-up stands rundt om i storbyer eller ved arrangementer som Amnesty benytter seg av. Dette er en av flere strategier organisasjonen benytter for å nå ut til kunden. Ved bruk av synlighet som ikke er digitalt har de muligheten til å dele ut informasjonshefter, vise og gi tillit ved bruk av sin kjente logo. Ved å formidle et budskap på denne måten gjør du potensielle kunder oppmerksom som kan resultere i en interesse.

Organisasjonen benytter seg også av annonsering digitalt. I og med at målgruppen er såpass bred, vil markedsføring på sosiale medier fange oppmerksomheten til store deler av målgruppen. Det som er fordelen med å reklamere digitalt er at du enkelt kan segmentere. Ønsker organisasjonen å mer støtte i form av donasjoner, vil nok målgruppen være personer som har fulltidsjobb og 25+, da de som gjerne er yngre ikke har like stor økonomisk frihet. Du får også mye statistikk på hvilke aldersgrupper som bruker de ulike plattformene, skulle du ønske å nå ut til en yngre målgruppe for å engasjere, ville instagram og snapchat kanskje være en bedre strategi enn facebook. Det er også viktig at innholdet, og brukerprofilene er brukervennlige. Historiene de deler må være presise, men samtidig skape en reaksjon som får den potensielle kunden til å gjøre en handling.

Valg

Når du har fanget interessen, er det viktig at veien fra interesse til kjøp er kort. Det må være enkelt for kunden å forstå hvor er jeg, hvorfor skal jeg velge dere og hva gjør jeg. Du kan lese mer om hvordan du kan vurdere din nettbutikk her.

Skjermdump fra Amnesty.no

Går vi inn på hjemmesiden til Amnesty, tilbyr de et armbånd. I sommerperioden feires Pride over hele verden, og ved å selge produkter som er aktuelle for akkurat nå kan være effektivt for salg.

Dessuten så gjør enkle betalingsløsninger som Amnesty tilbyr kundereisen knirkefritt fra du har lagt noe i handlekurven.

Verdi

Dette er den fasen hvor du skal prøve å bevar eksisterende kunder. Du er selvfølgelig fornøyd med at den har gjort et kjøp, men vet også da at terskelen for å kjøpe eller donere igjen er lav, fordi dere har bygget tillit. Det er dermed viktig og følge opp kunden. Kanskje spørre hvordan du følte handelen gikk, for å forbedre? Eller fortsette å sende nyhetsbrev til dine eksisterende kunder.

Du kan lese mer om hvorfor e-post markedsføring er relevant her.

Å sende ut en e-post hvor du forklarer hva den personens bidrag bidro til vil i stor grad personalisere, som igjen vil bygge tillit. Hvis Amnesty ikke allerede gjør dette, vil dette være etter min mening noe som burde vurderes.

Hva kan gjøres bedre?

Det er enkelt å si at alt er bra, men det er alltid noe som kan forbedres. Arbeidet til Amnesty gjør at mange bygger tillit til navnet og organisasjonen. Hopper vi inn i kommentarfeltet på de ulike plattformene kan vi se mye engasjement, og hvordan kan vi utnytte det engasjementet? her er noen punkter på hva som kan gjøres annerledes eller tilføres:

  • Noen av instagram innleggene inneholder «reaksjoner» som man kun kan anvende i facebook. Dette er ikke et stort problem, men kun en optimalisering. Kanskje bruke «likes» og kommentarer som en måte og interagere med publikum. *Hvorvidt det ikke er meningen at kunden skal bruke lignene emoji til å kommentere.
  • Kanskje influencer marketing er noe som kan skape engasjement for organisasjonen?
  • Det kunne kanskje vært litt hyppigere publisering på instagram. Jeg føler likevel ikke at det publiseres lite, men kanskje ett innlegg hver 3. eller 4. dag er en fin balanse. Det er også viktig at det ikke blir for mye da dette kan oppleves som spam for en leses. Eventuelt om «Stories» på instagram blir brukt litt oftere.

Analytiske data

Selv om Amnesty i stor grad lever av frivillig finansiell støtte, så vil jeg fremheve og signere aksjonene som minst like viktig. Amnesty har i flere aksjoner vist at én stemme kan ha vansker for å bli hørt, men når én stemme menger seg med flere tusen andre stemmer vil dette vekke et fokus.

Ser vi på George Floyd aksjonen, fikk denne 200.000 signeringer, som gjorde denne saken til den saken med mest engasjement.

Hvordan kan vi måle trafikken?

Ved hjelp av Google Analytics (GA) og Google Tag Manager (GTM) så kan du spore et bredt spekter av data.

En viktig sporing for noe som har høy nytteverdi for Amnesty, kan være å spore hvor mange som velger å gå inn på en aksjon, hvor mange av disse som faller av, og hvor mange av disse som velger å signere en aksjon.

Det kan være nyttig å spore hvor nettstedets inngående trafikk kommer fra, hvilke aksjoner som tiltrekker seg mest engasjement og eventuelt gjøre disse mer synlige når de er høyst aktuelle. Ved å spore CTA (Call to action) så vil du også bevisstgjøre hva som tiltrekker oppmerksomhet.

Synlighet i søkemotor

Å være synlig der kunden ønsker å finne deg er helt klart avgjørende for å tiltrekke trafikk. Om det er å skaffe trafikk fra sosiale medier eller organisk eller betalt søk.

Etter flere enkle søk om de nyeste sakene deres fikk jeg ikke opp Amnesty en eneste gang. Selv når jeg prøvde å inkludere «hvordan hjelpe» eller «hvordan bidra» etter viktige saker de har publisert på nettsiden. Her er det muligens et forbedringspotensial for Amnesty for å prøve å fange de som ikke vet hvor de skal henvende seg.

Hvordan kan de forbedre SEO?

For å øke synligheten i søkemotorer, burde Amnesty jobbe med søkemotoroptimalisering. Å bruke riktige søkeord er nøkkelen for å være synlig i organisk søk. Dette kan gjøres ved å gjøre en SEO-analyse, og kan gjøre en forskjell for deres plassering og synlighet. Her kan Google sin egen søkeordplanlegger være et verktøy, eller ta i bruk ahrefs.

Det kan også være nyttig å finne ut hva de som engasjerer seg søker på. Uten å kunne vite hva kunden søker på kan du ende med å legge vekt på feil søkeord som da ikke vil gi noen effekt.

Kilder:

“Hjem | Amnesty International Norge.” n.d. Amnesty.no. Accessed June 2, 2021. https://amnesty.no/.

“Ipsos SoMe-Tracker Q1’21.” n.d. Ipsos. Accessed June 2, 2021. https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *