Hva jeg har lært ved å opprette en nettbutikk

Jeg, Tobias og Kristoffer har lansert vår nettbutikk, kleslageret.no på under én måned! I dette innlegget skal jeg reflektere over prosessen med planlegging, opprettelse og gjennomføring av nettbutikken. 

Da jeg var yngre lurte jeg alltid på hvordan en nettbutikk fungerte, og ikke minst hvordan en nettbutikk settes opp. Jeg kan huske å ha brukt mye tid på å designe «gratis» nettside på både minhjemmeside.no og wix.com. Jeg har alltid vært en stor tilhenger av fotball, og var ofte å leste på Goal.com. Interessen gjorde faktisk at jeg begynte å konstruere en nettbutikk en sen kveld for omkring 6-7 år siden, og jeg mener faktisk at det var dagen før eller på nyttårsaften. Da opprettet jeg en nettside hvor jeg rett og slett bare kopierte Goal sin nettside. Lite visste jeg at dette skulle komme til nytte 6-7 år senere. Det har vært utrolig gøy å kunne skape noe, men også og gjøre noe i praksis. Vi har i løpet av kort tid måtte lære oss mye, som har ført til en enorm læringskurve. Og med mye nytt, så kommer ulike utfordringer som vi selv har måttet løse.

Hvordan vi kom frem til konseptet

Vel, når du skal opprette en nettbutikk så kan du nærmest selge hva som helst. Vi hadde ingen idé om hva vi ønsket å selge, dessuten så visste vi ikke om vi ville dropshippe, lage noe selv eller hjelpe noen med å lage nettside.

Jeg, spesielt, brukte mye tid på å lete gjennom annonser på Instagram for å finne brukere som selger produkter, men ikke hadde nettside, hvor vi kunne opprette en nettside for dem. Etter mange avslag, endte det opp med at vi ønsket å oppleve hele opplevelsen, alt fra nettbutikk til logistikk og dermed gjør alt selv.

Vi hadde en del gode idéer, som å selge dopapir og/eller bind & tampong på abonnement, men også selge brukte klær. Og måten vi kom frem til noen av disse forslagene var litt spesielle. Vi startet rett og slett med å komme opp med idéer som var høyst utenkelige for så og håpe på at det kan føre oss inn på en genial idé. Og det var slik vi kom frem til Kleslagert.

Konseptet skulle basere seg på sirkulær økonomi og bidrag fra besøkende på nettsiden. Vi fant ut at det ble kastet omkring 20kg klær av nordmenn, hvor av mange av disse kastes fordi de ikke brukes lenger. Vi forstod at her var det et marked.

Målstyring

OKRs

Objective: Bygge en fult funksjonell nettbutikk som kan videreføres etter studie.

KR1: Samarbeide med minst én influencer

Kommentar: Vi har kontaktet ulike influencere som er relevant for våres konsept, og vi venter fortsatt på svar fra noen av de vi har kontaktet. Er det noe jeg skal ta med meg fra dette så må du alltid ta hensyn til at alle influencere er ikke like raske på å svare, så å være tidlig ute vil gi store fordereler.

KR2: Få minst 1 presseomtale

Kommentar: Vi brukte massevis av tid for å få presseomtale. Vi ønsket presseomtaler for å få trafikk og publisitet. Jo flere som snakker om nettbutikken vil sjekke ut. 

KR3: Selge for 50 000

Kommentar: Dette var våres mål som vi skulle strekke oss lengst imot. Vi var veldig klar over at dette er et veldig ambisiøst mål, men følte også at det ikke kan være utenkelig.

KR4: Få 300 følgere på ulike sosiale plattformer

Kommentar: Vi merket at den sosiale plattformen som rettet seg mest mot målgruppen var facebook, men dette kommer jeg til senere.

Opprettelsen av nettbutikken

Da vi hadde konseptet klart, var det bare å implementere som et helvete, som Karl Philip har banket i skallen våres. Vi brukte god tid på å søke rundt på Youtube og Google for å finne et «template» som ikke var standard, nettopp for å skille seg ut. Dette tok litt tid, og vi bestemte oss for å gå for en standard template da vi ikke fant noe vi likte.

For oss var det viktig å ha en ryddig, informert og enkelt forside. Jeg tror at når vi hadde dette i fokus lot det oss eliminere alt det som ville vært «unødvendig».

Her kan du se skissen for vår forside.

Dette er en veldig enkel skisse, men å tegne dette opp fikk virkelig fart på implementeringen. Vi brukte god tid på å få en bra forside, da første inntrykk også gjelder når du handler på nett. Vår prosess med å få en fin og effektiv nettside, startet med enkle skisser som vist over. Måten vi kom frem til hva som skal brukes var ved å enkelt stemme på hva vi selv ønsket, for så og komme med hvorfor. Vi brukte også aktivt lignende nettbutikker for inspirasjon. Samme metode ble brukt for betalingsprosessen.

Alt i alt syntes jeg at denne prosessen var utrolig effektiv, og visualiteten gjør det nok noe enklere. Vi brukte minimalt med tid på å sette opp forsiden etter at vi hadde skissert forsiden. Dette er helt klart noe som jeg må ta med videre for effektivitet.

Logistikk

Logistikken er en utfordring vi støtte på. Dette er fordi situasjon satte to forutsetninger. Vi hadde alle klærne hjemme hos oss, det gjorde at vi måtte finne en ordning som passet. Vi ønsket også å tilby gratis frakt, som et hjelpemiddel for å vippe kunder som er usikre. Vi la opp til å bruke Helt Hjem som vår transportør. Det var flere grunner til dette, bla. at kunden får leveransen rett på døra. Ulempen med dette, i og med at vi ga gratis frakt, var at fraktkostnadene ble store. Fraktkostnadene besto for nesten 80% av prisen på en vare i snitt, og når vi valgte å gi overskuddet til redd barna, ville dette spist av donasjonen til redd barna. Det vi burde satt oss mer inn i er å opprette en bedriftskonto hos Helt Hjem for å få en lavere fraktkostnad. Vi valgte derfor å gjøre ulike tiltak hvor bestillinger som kommer innenfor Oslo drar vi og leverer selv.

Markedsføring og annonsering

En av våre OKRs var å få en influencer til å promotere nettsiden. Men dette målet forfalt litt da vi kjørte en Facebook-kampanje. Grunnen til dette er før vi begynte å selge på nettbutikken var segmenteringen ganske bred. Vi fant ganske fort ut med kampanjen på Facebook at majoriteten var kvinner og mellom 45-65+ år. Vi visste at følgerene til disse ulike influencerene var langt yngre, vi valgte derfor å nedprioritere dette målet. Til venstre kan du se resultatet til en kostnad på 200 kr.

Vi har selv lagt merke til at vi valgte å kun kjøre en kampanje på Facebook, og følte oss fornøyde med det. Til lærdom så kunne vi ha dratt nytte av en markedsføringsplan som settes opp på forhånd slik at vi er aktive, og har kontroll over hva som publiseres.

Grunnen til at vi valgte å kjøre på med Facebook annonsering er rett og slett fordi vi syntes Google Ads var alt for dyrt. Vi skulle gjerne likt å sett hvilken effekt dette hadde, og jeg var i kontakt med Google for å høre om vi kunne få en kupong for vår eksamensoppgave.

Vi har brukt god tid på SEO, både på nettsiden, men også for hvert produkt. I og med at vi har mange produkter, og ofte kun én av hvert produkt gjorde dette til et tidkrevende arbeid, men har vist resultater etter alt arbeidet. Jeg fant senere, selvfølgelig etter at vi var ferdig, en AI-tjeneste som genererer en produktbeskrivelse for deg, som kan være veldig hjelpsom. Denne finner du her.

Publisering av produkter og tilsendte produkter

Det var utrolig mange som var villige til å donere klær til oss. Det var faktisk så mange som ønsket å donere klær at vi rett og slett ikke hadde kapasitet til å ta inn mer.

Å legge til produkter viste seg å være krevende, selv med hjelp av excel-filen shopify tilbyr. Vi måtte først ta bilder av plaggene, deretter bruke et program for å fjerne bakgrunn, for så og laste opp produkt med beskrivelse. Dette gjorde at vi rett og slett ikke fikk tid til å laste opp så mange produkter da flere av oss jobber. Og siden vi er en nettbutikk hvor målgruppen hele tiden endrer seg etter hva som er tilgjengelig i nettbutikken, tror jeg vi kunne økt salget betraktelig om vi hadde klart og lastet opp alle klærne vi mottok.

Lanseringsplanen

I videoen under forklarer vi hvordan vi utførte vår lanseringsstrategi, og hvilke resultater dette ga oss.

Lanseringsdagen

En dag som er vanskelig å beskrive. Vi hadde flere utfordringer som vi støtte på. Vi opplevde under testing, at nettbutikken ikke alltid var tilgjengelig når vi gikk inn på den. Dette var et problem som tok noen dager å fikse, og krevde samtaler med både shopify og PROISP, som begge hevdet at det ikke var deres feil. Men til slutt fant ut at det var en DNS feil, som vi måtte endre i PROISP. At nettbutikken var i drift var kritisk da dette måtte passe med lanseringsstrategien. Heldigvis ble dette løst før lanseringsdatoen. Før lanseringsdatoen lot jeg mor og far, samt vår mentor for dette prosjektet, gå igjennom nettsiden for å teste brukervennlighet. Dette gjorde at vi fikk rettet opp i flere ting.

Tall fra lanseringsdagen

Jeg nevnte tidligere at det strømmet inn med forespørsler om å sende inn klær, og at vi ikke hadde kapasitet til å ta inn alt vi fikk forespørsel om. Hvis vi ser på atferdsflyten til de besøkende på nettsiden vår ser vi at store andeler velger å trykke seg inn på gensere og t-skjorter. I og med at vi ikke hadde kapasitet til å ta inn alt kunne vi for eksempel tatt inn mer av gensere og t-skjorter. 

Jeg setter gjerne opp en liten rapport i fremtiden fra statistikk for eksamensperioden om det skulle være av interesse. 

En utrolig lærerik måned!

Dette har vært en måned hvor jeg har tilnærmet meg prosessen og tankegangen i en ordentlig praktisk oppgave. Hvordan vi kan spore nettleserdata med verktøy som Google Analytics, som for meg er kjempespennende. Vi har lært hvordan det er å jobbe i team, hvordan det er å jobbe under press og hvordan vi skal hjelpe hverandre for å komme frem til den beste løsningen. Og med å prøve noe nytt for første gang, vil det alltid komme erfaringer, som jeg så absolutt har fått av å jobbe med dette prosjektet.

3 thoughts on “Hva jeg har lært ved å opprette en nettbutikk”

  1. Pingback: Hva jeg har lært ved å opprette en nettbutikk | DIG2100 (2103)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *