Hvordan Spore Button Clicks I Google Analytics

Du kan bruke Google Tag Manager til å spore knappeklikk på nettstedet ditt. VI bruker Google Tag Manager til å identifisere når noen klikker på en knapp på nettstedet vårt og sender en hendelse til rapportene våre i Google Analytics. For eksempel kan du bruke utløsere i Google Tag Manager til å spore når noen legger til en vare i handlekurven, når de fyller ut et skjema, eller når de klikker på forskjellige knapper på nettstedet ditt. I de fleste tilfeller vil du kunne bruke en av variablene innebygd i Google Tag Manager til å identifisere det spesifikke elementet noen klikker på. Derfor kan du bruke verdien av variabelen til å konfigurere en utløser som styrer når sporingskoden som vises i Google Analytics, blir utløst.

Variabel, Tag og Utløser

Variabelen gir oss tilgang til informasjon om en knapp noen har klikket på. For eksempel en knapp du ønsker å spore når noen registrerer seg for et skjema.

En tag Lar oss sende informasjon til de forskjellige plattformene vi bruker. For eksempel kan vi opprette en tag for å sende detaljer om knappen som har blitt trykket på til din Google Analytics rapport. Det er også mulig å bruke en tag for å sende detaljer til Facebook eller Google-annonser.

En utløser lar oss kontrollere når vi skal utløse taggen. Utløseren blir satt opp slik at den bruker tilgjengelig data som er i variabelen. Og hvis dataen samsvarer med knappen vi ønsker å spore, vil utløseren aktivere taggen og den vil sende data til din Analytics rapport.

Her er hvordan du gjør det

1. Finn knappen du ønsker å spore

For å kunne spore noe, må du vite hva du ønsker å spore på nettsiden din. I dette eksempelet kommer jeg til å spore de som interagerer med «Les mer» knappen under Om meg på forsiden min.

Når du har valgt knappen du ønsker å spore må vi se på kildekoden. For å se på kildekoden høyreklikker du på knappen og velger inspiser eller inspiser element.

Da vil du få opp html kode som dette:

Vi kan se at knappen har en class, hadde knappen vært for et skjema så ville du også funnet en form class. Men i dette eksempelet så er ikke dette tilfellet, men prinsippet er det samme. Vi kan også se at denne knappen er knyttet til en lenke ved å se på «href» rett over det som er uthevet i kildekoden.

OBS! Det er viktig å identifisere om den har en class vi kan bruke til å konfigurere sporing i Google Tag Manager. Hvis du har en Class som blir brukt for flere knapper så vil Google Tag Manager registrere sporing på alle knapper som inneholder samme class. Hvis du ikke har en class, kan du også bruke ID-en til knappen, eller tekst.

Hvis du ikke finner hvordan du kan spore knappen følg disse stegene:

Gå til Google Tag Mangaer.

  1. Klikk på arbeidsområde
  2. Klikk på Variabler
  3. Klikk på konfigurer
  4. Bla ned til «Click» og huk av for alle variablene, skal du gjøre det for et skjema må du huke av for «Form» også.

Deretter klikk på utløsere og “Ny”

Velg alle elementer og lagre.

Klikk på forhåndsvisning og et nytt vindu om å koble seg opp til nettsiden din kommer opp, klikk koble til.

Klikk på den knappen du ønsker å spore, slik at Google Tag Manager innheter informasjonen.  

Vi kan se hendelsesloggen til venstre, som dukker opp i debug fanen som du ble videresendt fra. Klikk på den siste loggen som inneholder «Click». I mitt tilfellet er det Link Click. 

Når du har trykket deg inn på den vil du få opp noe som ligner dette. 

Her kan du se Click classes, click id, click text og flere variabler. Du kan bruke hvilke som helst av disse verdiene til å aktivere en utløser i Google Tag Manager. Hvis du opplever at variabelen du bruker utløser også for en annen knapp, velger du en annen variabel. For eksempel kan du lage en utløser som inkluderer en betingelse, slik at ethvert element folk klikker som inneholder klikkteksten «les mer» uløses i Google Tag Manager.

2. Konfiguer tag i Google Tag Manager

 I steget over gikk vi inn i kildekoden til nettstedet. Her fant du enten class, id, eller tekst.

  1. Gå over til arbeidsplass og klikk på variabler, deretter klikk på konfigurer. Du vil da få opp en liste som vist til venstre. Bla deretter ned til “Klikk”.
  2. Huk av for din variabel for å gjenkjenne klikket. Hvis du fant en annen måte å identifisere knappen på, må du aktivere den aktuelle variabelen. Hvis du for eksempel vil bruke skjemaer, vil du huke av for skjemaer. Du kan nå krysse ut av “Konfigurer innebygde variabler”

 

3. Klikk på Tagger til venstre i hovedmenyen og opprett en ny tag.

4. Velg Google Analytics: Universal Analtyics som tagtype.

5. Velg hendelse som sporingstype

Nå kan vi velge hvordan vi vil at klikk på knappen skal rapporteres i Google Analytics. Jeg setter også treff utenom interaksjoner til sant, slik at jeg ikke påvirker fluktfrekvensen i Google Analytics.

6. Til slutt sett Google Analytics innstillinger til din Google Analytics bruker.

Hvis du ikke har en Google Analytics innstillingsvariabel, må du opprette en Google Analytics-tag som sporer sidevisninger på nettstedet ditt, for så å opprette innstillingsvariabelen også komme tilbake for å velge google analytics innstillinger. Du kan se hvordan her, spol til 09:00 for konfigurering av Google Tag Manager.

Sett opp utløseren

Bla ned til utløsere og klikk på utløsere og klikk på pluss tegnet øverst i høyre hjørne. Du vil da få opp et slikt vindu, trykk på utløserkonfigurasjon og velg Klikk – Alle elementer som dukker opp i når du trykker på utløserkonfigurasjon. 

Nå må vi legge til en betingelse i utløserne som bare utløses når noen klikker på den knappen vi ønsker å spore. For å gjøre dette velger vi «Noen klikk».

Velg hvilken class fra rullgardinmenyen som du velger å bruke. I mitt tilfellet går jeg for Click text, da jeg kun har en knapp som inneholder «Les mer».

Hvis du fant en annen måte å identifisere klikk, må du velge riktig variabel for ditt tilfellet som forklart under «Hvis du ikke fant knappen».

Lagre utløseren.

Testing og debugging

Når du har lagret så kan du forhåndvise endringene og sørge for at du sporer riktig klikk. Dette gjør du ved å klikke på Forhåndsvisning.

Du vil da bli videresendt hvor du blir bedt om å fylle inn nettstedsadressen også koble til. Da vil du igjen bli videresendt til din nettside hvor du kan trykke på knappen du har puttet en tag på. Når du går tilbake til hendelsesloggen (den du ble videresendt fra først) så kan du se om utløseren har blitt aktivert eller ikke. 

Du vet at Google Tag Mangaer sporer klikket når taggen ligger under Tags Fired

Om data kommer til Google Analytics rapporten

For å se at Google Analytics tar i mot dataene så klikker du på sanntid og hendelser. Hendelsen burde dukke opp innen 30 sekunder.

Nå kan du gå tilbake til Google Tag Manager og klikk “Send inn” slik at taggen er publisert og klar for å spore.

Det var det!

På denne måten kan du spore hva leserne eller kundene dine klikker på i din nettadresse. Dette kan være et nyttig for å se om du har ting som enten er gjemt, eller som folk ikke velger å trykke på i det hele tatt, slik at du kan optimalisere siden din. Hvis du har problemer så er det bare å ta kontakt.

1 thought on “Hvordan Spore Button Clicks I Google Analytics”

  1. Pingback: Hvordan Spore Button Clicks I Google Analytics | DIG2100 (2103)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *