Seks digitale markedsføringskanaler som trender i 2021

Selv om du har det beste produktet, den beste tjenesten eller den beste virksomheten i verden, spiller det ingen rolle hvis du ikke kan få noen til å bry seg nok til å være oppmerksom.

På grunn av COVID-19-pandemien har bedrifter i alle størrelser og typer måtte tilpasse seg for å beholde, og ikke minst skaffe seg nye kunder. Med flertallet som tilbringer store deler av dagen hjemme, har digital markedsføring vært et viktig verktøy for å fange oppmerksomheten til folk. Kanskje viktigere enn noen gang?

For å kunne skinne i denne perioden med slike markedsendringer, må gründere og markedsførere vurdere både de nye og de velprøvde strategiene for digital markedsføring for å kunne holde seg konkurransedyktige. I dette innlegget dekker jeg noen av de viktigeste digitale markedsføringstrendene i 2021.

Sosiale Medier

Bilde fra Pixabay

Å bruke sosiale medier som en digital markedsføringskanal er ingen nyhet. Vi ser støtt og stadig reklame på instagram, facebook, youtube. Men hvorfor er dette en så attraktiv strategi?

Ipsos sin rapport om sosiale medier fra Q1 2021 viser at 83% av Norges befolkning har Facebook, hvor 69% av disse bruker Facebook daglig. Og med markedsføringen gjennom sosiale medier som omfatter reklame gjennom kanaler som Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat osv. Har du ikke råd til å se bort i fra sosiale medier om du ønsker å få mest mulig ut av annonseringsbudsjettet ditt.

Markedsføring gjennom sosiale medier kan hjelpe deg med å få kontakt med et stort publikum. Regelmessig publisering på sosiale medier kan hjelpe deg med å bygge bevissthet og oppmerksomhet for din merkevare, og er ikke minst gode kanaler for å svare på spørsmål og kommentarer fra kunder. Vel, i hvert fall hvis du ikke publiserer for mye da dette i følge undersøkelser kan ha motsatt effekt.

“If you post too infrequently, your audience will forget that you exist and you will quickly fade into the deep dark recesses of their minds. However, if you are posting too often, you will become a complete nuisance and they will dread seeing your post overcrowding their feed.”

Niel Patel

-

Hvis du lager innhold som vekker oppmerksomheten til folk, og vil dele med andre brukere, kan du også oppdage nye kunder. Annonsering på sosiale medier lar deg utvide rekkevidden din, og gir deg muligheten til og målrette seg mot spesifikke brukergrupper for å øke publikum og generere potensielle kunder.

E-post markedsføring

Selv med sosiale medier sin store suksess, så har e-post markedsføring fortsatt vært en plattform som fortsatt er relevant. E-post markedsføring hjelper deg med å bygge enkle relasjoner med folk som har uttrykt interesse for merkevaren ved å eksempelvis registrere seg på nyhetsbrev. Da har du muligheten til å tilpasse, og personalisere e-postene for å oppmuntre til konvertering.  

Konverteringsraten for e-post markedsføring er 1.23%. Og i følge Tom Klein, visepresident for MailChimp, vil abonnenter ha muligheten til å gjøre kjøp direkte i en markedsføringskampanje, uten å forlate innboksen.

I tillegg forblir e-post en av de mest kostnadseffektive kanalene for annonsører. Ettersom kostnaden for reklamekampanjer på Facebook, Google, Twitter også videre stiger, er e-post markedsføringen et unntak.

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om hvorfor e-post markedsføring fortsatt er en relevant digital markedsføringskanal, du kan lese innlegget her. 

Innholdsmarkedsføring

Innholdsstrategier handler om planlegging av opprettelse av markedsføring og måling av innhold. Dette innholdet skal trekke besøkende til nettstedet, eller for å kjøpe produktet som fører til meningsfulle interaksjoner som oppfyller behovene til publikum og bedriften.

Innholdet du skaper kan være en del av strategien. For eksempel så har Red Bull reklame på mange ulike sporter og gjerne ekstremsporter, mens hovedproduktet deres er energidrikk. I videoen under kan du se ulike stunts Formula 1 Red Bull team gjør for å promotere merkevaren.

Å skape innhold som dette gjør at du bygger relasjoner med målgruppen din. Når folk bruker «innholdet», blir de også kjent med merkevaren. Innholdsmarkedsføring er en veldig bra kombinasjon med forskjellige andre digitale markedsføringskanaler og kan for eksempel optimalisere innholdet for å bruke til en e-post kampanje.

Søkemotor optimalisering (SEO)

Optimalisering av søkemotorer (SEO) er helt nødvenidg om du skal få besøkende på nettstedet via søkemoterer. Du må gi innhold av høy kvalitet som er optimalisert for å vises øverst i søkemotorene. Ved riktig optimalisering vil SEO være en god kilde til organisk trafikk. En undersøkelse fra Impact viser at bare 0.78% av Google søkere klikker på resultater som ikke dukker opp på første side.

Med Google sine milliarder søk hver dag så vil det å havne langt opp i søk være viktig for bedriften, spesielt å komme høyere enn konkurrentene.

Kilde: Marketingcharts.com

Dette diagrammet viser at 50% av markedsførerne mener SEO er den mest effektive strategien for digital markedsføring.

Når organisk søk er en så stor del av mesteparten av nettsteders trafikk vil du henge etter om du ikke optimaliserer. Det er i tillegg en viktig komponent i salgstrakten for å fullføre en konvertering eller å få engasjement.

Voice Commerce

Voice Commerce tenker du, vel ja, de siste årene har smartprodukter i hjemmet skutt i været. Men hvordan kan dette brukes som en digital markedsføringskanal?

Stemmestyrte høyttalere vokser raskere i USA enn det smarttelefoner gjorde. Det sies at 55% av alle amerikanske husholdninger vil ha en slags smart høyttaler med Voice Search innen 2022. Og har i følge NPR and Edison Research steget med 78% bare i 2019. I Norge var det estimert at rundt 15% vil ha smarthøyttalere ved utgangen av 2019.

Denne nye bransjen Voice Search-shopping, som per nå er en bransje på 1,8 milliarder dollar , og med potensialet til å nå 40 milliarder dollar innen 2022.

I følge Voice Tech Podcast fungerer voice search slik gjennom et eksempel:

Kunde: Alexa, be ABC-butikken om å bestille en powerbank for lading av telefonen min.

Alexa: visst, hvilket merke og kapasitet til powerbanken vil du ha?

Kunde: Bestill Samsung 10.000 mAh powerbank.

Alexa: Flott. Hvilken farge vil du ha?

Kunde: Hva er fargevalgene?

Alexa: Den er tilgjengelig i sølv, hvit og svart. Hvilken foretrekker du?

Kunde: Send meg en sølv.

Alexa: Det blir 99kr, vil du kjøpe?

Kunde: Ja takk.

Alexa: Takk for at du bestilte den blir levert innen 3 virkedager.

Du kan lese hele artikkelen her.

Faktisk så bruker 44% av alle internettbrukere i USA tale-søk. Dette tilsvarer omkring 128 millioner mennesker. Og i en undersøkelse fra Oberlo så foretrekker 7 av 10 forbrukere å bruke tale-søk ovenfor å skrive. Dette gjelder ikke bare søk, men også når de skal skrive meldinger, sette alarm eller sette på musikk

Bilde fra Voicebot

Smarthøyttalerne, men også smarttelefonene er avhengige av å ha stemmeassistenter som siri og alexa m.m for å la brukere gjennomføre kjøp. Det viser seg at 60% av menneskene som eier en slik stemmeassisten har foretatt et kjøp, det er nesten 77 millioner av de 128 millioner amerikanerne som har en smartassistent.

Vi kan jo også bare se på utviklingen i hvordan du kan åpne låsen på døra hjemme, slå av lyset, skru på tv-en bare ved å snakke.

Det vil ikke bare være muligheter for bedrifter å tråkke seg inn i Voice Commerce, men det vil også være en enorm mulighet for markedsføringsbyråer å tilby stemmesøk som en tjeneste. Jeg kan se for meg at stemmesøk vil føre til korte og presise beskrivelser, og mest sannsynlig vil fungere for produkter som er enkelt oppfattede. Jeg er noe usikker på hvordan du som bedrift skal klare å få produktet som toppresultat, enten om det er ved SEO-optimalisering eller betalt plassering.  

Kanskje ikke veldig aktuelt nå, men kanskje i veldig nær fremtid?

Kilde: Kantar Interbuss Q4 2020
Kilde: Kantar Interbuss Q4 2020

Etter å ha snakket med Alexander Eidsæther fant jeg ut at i Kantar sin Interbuss rapport for Q4 2018 ble det oppgitt at 7% av den norske befolkningen hadde smarthøyttaler, dette tilsvarer omkring 260.000 personer og 5% ønsket å kjøpe en smarthøyttaler. Ser vi på rapporten for Q4 2020 (bildene over) ser vi at andelen har doblet seg siden 2018. Men, selv om det har doblet seg tyder det på at markedet og interessen for smarthøyttalere har fryst betraktelig de siste par årene. Trekker vi inn USA i bildet er det helt motsatt, men her trekker Alexander frem at tilgjengeligheten av tjenester kan være en av årsakene til mindre interesse. Når det er færre tjenester som tilbys i Norge sammenlignet med USA vil nytten av smarthøyttalere oppleves som større i USA. 

Det er også merkbart at det er 14% som har svart “Vet ikke” på undersøkelsen. Det er ikke utenkelig at en del av disse ikke er klar over potensialet til smarthøyttalere og tror en slik høyttaler stort sett duger til å svare på hvordan været blir i morgen. 

Influencer Marketing

Bilde fra Relevance.com

Innfluencer marketing bygger på at man benytter seg av mennesker med stor påvirkningskraft på ulike digitale kanaler, og plattformer. Folk, og spesielt folk som følger mennesker de liker og stoler på er veldig glade i å gjøre, bruke, handle som deres forbilder. Så hvorfor ikke dra dette til din virksomhets egen nytte?

I følge Tomoson data var influencer marketing den raskest voksende brukeranskaffelseskanalen. Den overgikk organisk søk, betalt søk og e-post markedsføring. Influencer marketing var også den mest kostnadseffektive av de nevnte.

I rapporten til Tomoson hevdes det at bedrifter tjener 55 kr for hver 10kr brukt på markedsføring gjennom influencere. Hvor de 13% beste som tjener 160kr eller mer og 70% tjener 20kr eller mer, og resten genererer nok til å dekke kostnadene eller ikke gir avkastning sier Tomoson.

Nøkkelen for influencer marketing er å gjøre undersøkelser og velge den beste influenceren til ditt passende budsjett. Da influencere som nevnt har stor påvirkningskraft på mennesker fordi de er forbilder for mange, vil dette gi en god nytteverdi for bedriften når de reklamerer for merkevaren. Annonsører leter i stadig større grad etter egnede og innflytelsesrike personer for å markedsføre sin merkevare. For eksempel å finne en influencer som har samme verdi som selskapet. Hvis verdien å sette et positivt preg på miljøet, ville det være dumt å kontakte en influenser som ikke bryr seg om miljøet.

For å runde av

Selv om markedsføringskanalene jeg har dratt frem i dette innlegget er effektive, vil resultatene variere. Dette varierer fra merkevare til merkevare, selv om de tilhører samme bransje. Det kan være lettere for Red Bull å bli assosiert med ekstremsport enn vann med jordbærsmak. Det er derfor markedsførere bør være fleksible og teste flere forskjellige kanaler før de bestemmer hvilken kanal som passer best til budsjett og virksomhet.

Se kilder her

“(+) 15 Prosent Vil Ha Smart­høyttalere Ved Utgangen Av Året.” 2019. M24.No. April 24, 2019. https://m24.no/kantar-lyd-smarthoyttaler/15-prosent-vil-ha-smarthoyttalere-ved-utgangen-av-aret/216351.

 

“8 More Content Marketing Stats to Knock Your Socks (Back) Off.” n.d. Kapost. Accessed May 20, 2021. https://uplandsoftware.com/kapost/resources/blog/content-marketing-stats/.

 

“2021 Digital Marketing Trends: The New vs the Tried and True.” 2021. Www.wordstream.com. March 26, 2021. https://www.wordstream.com/blog/ws/2021/03/26/digital-marketing-trends-2021.

 

By, Published. 2017. “What You Need to Know about Influencer Marketing.” Relevance. August 17, 2017. https://www.relevance.com/what-you-need-to-know-about-influencer-marketing/.

 

IMPACT. 2021. “26 SEO Statistics for 2020 and What You Can Learn from Them.” Www.impactplus.com. April 1, 2021. https://www.impactplus.com/blog/seo-statistics.

 

“Interbuss.” n.d. Kentar. Alexander Eidsæther. Accessed May 20, 2021. https://kantar.no/rapporter/interbuss-q4-2018/.

 

“Ipsos SoMe-Tracker Q1’21.” 2021, April. https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121.

 

“Ipsos SoMe-Tracker Q4’20.” 2021, January. https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420.

 

Lin, Ying. 2020. “Voice Search: Top 10 Voice Search Statistics to Watch for in 2021.” Www.oberlo.com. November 17, 2020. https://www.oberlo.com/blog/voice-search-statistics.

 

Metev, Denis. 2020. “2020’S Voice Search Stats – Is Voice Search Growing?” Review42. November 16, 2020. https://review42.com/resources/voice-search-stats/.

 

Myers, Louise. 2020. “How Often to Post on Social Media: 2020 Success Guide.” Louise Myers Visual Social Media. July 10, 2020. https://louisem.com/144557/often-post-social-media.

 

“NPR Report: Smart Speakers See 78% Increase YOY.” n.d. NPR.org. Accessed May 20, 2021. https://www.npr.org/about-npr/682946406/npr-report-smart-speakers-see-78-increase-yoy?t=1553443346619&t=1621543438757.

 

Osman, Maddy. 2018. “Ecommerce Statistics for 2019 – Chatbots, Voice, Omni-Channel Marketing.” Kinsta Managed WordPress Hosting. Kinsta Managed WordPress Hosting. November 30, 2018. https://kinsta.com/blog/ecommerce-statistics/.

 

Oz, Yoav. 2020. “What Is Voice Commerce and How Can You Enable It for Your Online Store?” Voice Tech Podcast. May 5, 2020. https://voicetechpodcast.com/articles/business/sales/what-is-voice-commerce-and-how-can-you-enable-it-for-your-online-store/.

 

Patel, Neil. 2016. “38 Content Marketing Stats That Every Marketer Needs to Know.” Neil Patel. January 21, 2016. https://neilpatel.com/blog/38-content-marketing-stats-that-every-marketer-needs-to-know/.

 

Soodan, Taran. 2021. “The Best Digital Marketing Channels in 2021.” ManyChat Blog. January 28, 2021. https://manychat.com/blog/best-digital-marketing-channels-in-2021/.

 

“Top Digital Marketing Channels to Focus on in 2020 | WebFX.” n.d. Www.webfx.com. Accessed May 19, 2021. https://www.webfx.com/internet-marketing/digital-marketing-channels.html.

 

“Voice Searches in the Google App.” n.d. Think with Google. Accessed May 19, 2021. https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/voice-search-statistics/.

 

“Why Is SEO Important?” n.d. BrightEdge. Accessed May 20, 2021. https://www.brightedge.com/glossary/why-seo-important-business.

 

Eidsæther, Aleksander F. Letter to Emil André Malones. 2021. “Smartehøyttaler Trender 2020-2021.” Epost, May 21, 2021.

1 thought on “Seks digitale markedsføringskanaler som trender i 2021”

  1. Pingback: Seks digitale markedsføringskanaler som trender i 2021 | DIG2100 (2103)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *